Spółka Centralny Port Komunikacyjny wysłała zaproszenie do składania ofert w postępowaniu na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK. To kolejny etap w ważnym postępowaniu przetargowym prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego. To m.in. od systemu bagażowego zależy czas oczekiwania na walizki, sprawność przesiadek i komfort pasażerów.
Do złożenia ofert w postępowaniu na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS – Baggage Handling System) dla Lotniska CPK zostały zaproszone trzy podmioty: Vanderlande Industries, Siemens Logistics i BEUMER Group Poland. Wszyscy potencjalni wykonawcy pochodzą z UE i od 2024 r. uczestniczą w dialogu konkurencyjnym ogłoszonym przez CPK w tej sprawie.
Na złożenie ofert firmy mają 60 dni. Specyfikacja warunków zamówienia została opublikowana przez spółkę CPK na platformie: SmartPZP.
– System Obsługi Bagażu stanowi serce każdego portu lotniczego, ponieważ to m.in. od niego zależy wygoda i czas przesiadek. Nasze wymagania określiliśmy z myślą o pasażerach i ich potrzebach. Jako inwestor wymagamy najwyższego poziomu parametrów operacyjnych BHS oraz utrzymanie nienagannego stanu technicznego systemu zarówno w trakcie bieżącej eksploatacji, jak też w perspektywie długoterminowej – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.
System obsługi bagażu będzie zajmował w budynku terminala CPK powierzchnię ok. 80 tys. mkw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 13 km. BHS będzie bazował na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach). Pozwala ona na łatwą, modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala.
– W zakres tego zamówienia wchodzi m.in. opracowanie projektu wykonawczego, dostawa i montaż urządzeń, a następnie uruchomienie systemu, przeprowadzenie testów oraz jego obsługa i konserwacja. Wzorujemy się na najlepszych dostępnych na rynku rozwiązaniach, przykładając bardzo dużą wagę do tego elementu infrastruktury lotniskowej. System Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK będzie charakteryzował się najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wysoką efektywnością – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Potencjalni wykonawcy zostali dopuszczeni do udziału w dialogu konkurencyjnym po szczegółowej weryfikacji m.in. pod kątem doświadczenia (warunkiem udziału było m.in. uruchomienie w ciągu ostatnich 25 lat systemu BHS w portach lotniczych o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie). Podczas dialogu z potencjalnymi wykonawcami, który poprzedził zaproszenie do złożenia ofert, doszło do wypracowania optymalnych rozwiązań dotyczących m.in. opisu przedmiotu zamówienia oraz technicznych i prawnych warunków jego realizacji.
System bagażowy to jedno z poważnych ograniczeń infrastrukturalnych Lotniska Chopina, które zbliża się do kresu swojej przepustowości. Długoterminowa przepustowość terminalu Lotniska Chopina, która uwzględnia ograniczenia ruchowe w sortowni bagażu, to zaledwie 1,8 tys. sztuk bagażu na odlotach i 2,2 tys. na przylotach, co stanowi odpowiednik do maksymalnie siedmiu Boeingów 787 Dreamliner.
W spółce CPK dobiegają końca odbiory od master architekta projektu budowlanego nowego terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i dworca autobusowego. Jednocześnie generalny projektant inżynierii lądowej realizuje dokumentację projektową m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych. W opracowaniu jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających, m.in. Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC), wieży kontroli ruchu lotniczego, bazy utrzymania lotniska i budynków Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej.
W styczniu tego roku
Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną, która obejmuje obiekty terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i dworca autobusowego, drogi startowe, obiekty służb ochrony lotniskowej, a także część węzła kolejowego. W spółce trwają przygotowania do złożenia wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i niektórych obiektów wspierających, m.in. budynków lotniskowej straży pożarnej.
Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.